Fornebu Driftsforening og Nansenparken

Parken administreres av Fornebu Driftsforening.

Scroll ned eller klikk linker for å finne mer informasjon om:

Drift

Driften av grøntområdene i Nansenparken og parkens “armer”, er satt bort til selskapet Agia AS (tidligere Steen & Lund AS). Agia AS har hatt ansvaret for stell av parken siden starten i 2007. Bærum Kommune står for driften av gang- og sykkelveiene.

Parkens driftskostnader dekkes gjennom den årlige kontigenten som boligeierne betaler inn. Årlig driftskostnader beløper seg til ca kr 615 pr år pr bolig.  Boligutviklerne betaler for områdene som ikke er ferdig utbygd.

Bidraget faktureres ut til det enkelte delområde (Huseierforening) som igjen fordeler bidraget til de ulike boligsameier på det enkelte område.

Fornebu Driftsforening forvalter og administrerer parken i.h.t. vedtektene. Se egen seksjon for Vedtekter ved å scrolle nedover eller klikk på linken over.

Eierskap

Hver bolig som bygges på Fornebulandet, bidrar årlig til driften av Nansenparken gjennom en årskontingent.  Selve driften av Nansenparken administreres av Fornebu Driftsforening. Pr i dag står hjemmelen på Statsbygg.

Når Boligutviklerene har bygget ferdig på Fornebu, vil Nansenparken og “armene” overskjøtes til Fornebu Driftsforening. Således blir alle beboere på Fornebu “eiere av Nansenparken”. Se egen seksjon for Vedtekter ved å scrolle nedover på siden.

Fornebu Driftsforening

  • Styret består i dag av fem medlemmer og to varamedlemmer.  

  • Det er ingen ansatte i Fornebu Driftsforening, så de ulike oppgavene fordeles på styrets medlemmer.

  • Så lenge OBOS står som utbygger, skal OBOS utpeke styreleder.

  • Styreleder er i dag Kjell Haune, som er utnevnt av OBOS.

  • Alle i styret har en tilknytning til Nansenparken ved at de bor eller jobber på Fornebu.

Styret i Fornebu Driftsforening

  • Kjell Haune Styreleder

  • Sigmund Olav Lie Styremedlem

  • Tove Skarstein Styremedlem

  • Åsmund Knutsen Styremedlem

  • Leif Rathe Styremedlem

  • Soheila Ariyan Varamedlem

  • Jan Hannestad Varamedlem

  VEDTEKTER

for

FORNEBU DRIFTSFORENING

(fastsatt i forbindelse med opprettelsen av foreningen)

Endret ved vedtak av årsmøte 1. mars 2016 og 28. mai 2020 og 15. mars 2023.

§ 1

Navn og eierforhold

Driftsforeningens navn er Fornebu Driftsforening. Obos Fornebu AS eier gnr 41 bnr

143 m.fl. i Bærum kommune med eventuelle påstående anlegg (”Fornebu Felles”).

Gjennom stiftelsen av Fornebu Driftsforening påtar dens medlemmer seg ansvaret

for vedlikehold og den daglige drift av Fornebu Felles. Rettslige disposisjoner og

større inngrep/bruksendringer er forbeholdt Obos Fornebu AS som grunneier, eller

dennes etterfølger. Driftsforeningen er stiftet av huseierforeningene samt

fellesarealsameiene innenfor boligarealene på Delområdene 1.2, 4.2, 5.2, 6.0, 7.3, 7.4,

8.1, 8.3, 8.4, 8.5, 8.6/8.7, 8.8, 8.9, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4 og 9.6 på Fornebu. Huseierforeninger

innenfor de nevnte delområder, eventuelt fellesarealsameier eller andre organer som

representerer boligsameiene innenfor et boligområde der slike er opprettet i stedet

for huseierforening innenfor de nevnte delområder, har rett og plikt til å være

medlemmer av Fornebu Driftsforening. Vedlagt vedtektene ligger en liste med eksisterende medlemmer. Listen oppdateres årlig.

§ 2

Formål

Driftsforeningens formål er å forvalte og vedlikeholde Fornebu Felles med alle

tekniske innretninger og utstyr, andre grøntarealer/beplantning, veier, belysning,

kabelanlegg, ledningsanlegg, lekeplasser, møteplasser, sentraldam med kanaler og

overvannsløsninger og fellesinnretninger av enhver art. Bærum Kommune har ansvar for hoved- gang og sykkelveiene. Dette fremgår av Utbyggingsavtalen av 2003, pkt.7.4.

§ 3

Medlemmenes plikter og rettigheter

Medlemmene er forpliktet til å rette seg etter driftsforeningens vedtekter og vedtak

fattet av Årsmøtet og Styret.

§ 4

Ordinært årsmøte

Den øverste myndighet i driftsforeningen utøves av Årsmøtet. Styrets ledere i de

enkelte huseierforeninger/fellesarealsameier (Ref.vedlagte liste over medlemmer) på Fornebu utgjør årsmøtet.

Styremedlemmene i de ulike Huseierforeninger/fellesarealsameier på Fornebu kan

møte som observatører. Obos Fornebu AS har i tillegg rett til å utpeke 1

styremedlem.

Ordinært årsmøte avholdes hvert år innen utgangen av juni. Styret i driftsforeningen

skal på forhånd varsle medlemmene om dato for møtet og siste frist for innlevering

av saker som ønskes behandlet.

Årsmøtet innkalles skriftlig av styret med minst 8 og høyst 20 dagers varsel.

Innkallingen skal angi tid og sted for møtet, samt bestemt angi de saker som skal

behandles. Dersom et forslag som etter vedtektene må vedtas med minst 2/3 flertall

skal behandles, må hovedinnholdet i forslaget være angitt i innkallingen. Bortsett fra

saker nevnt i neste avsnitt kan Årsmøtet bare treffe beslutning om saker som er

angitt i innkallingen på denne måten.

Uten hensyn til om sakene er nevnt i innkallingen skal det ordinære årsmøtet

behandle:

1. Styrets årsberetning.

2. Årsregnskap med revisors beretning.

3. Valg av styre.

4. Fastsettelse av styrets godtgjørelse

5. Budsjett for kommende år med vedlikeholdsprogram presenteres

Årsberetning, regnskap og revisjonsberetning skal senest en uke før ordinært

årsmøte sendes ut til alle medlemmene ved de enkelte

huseierforeningenes/fellesarealsameienes styreleder. Dokumentene skal dessuten

være tilgjengelige i årsmøtet.

§ 5

Ekstraordinært årsmøte

Ekstraordinært årsmøte holdes når Styret finner det nødvendig eller når to eller flere

av Driftsforeningens medlemmer fremsetter skriftlig krav om det, og samtidig

oppgir hvilke saker de ønsker behandlet. Styret innkaller skriftlig til ekstraordinært

årsmøte med minst 3 og høyst 20 dagers varsel. Innkallingen skal skje på samme

måte som for ordinært årsmøte, jf § 4.

§ 6

Årsmøtets vedtak

For at årsmøtet skal være vedtaksdyktig må minst 50 % av medlemmene være

representert. Ved avstemninger regnes flertallet etter antall stemmer. Hvert medlem

har en stemme. Obos Fornebu AS/Bærum Kommune stemmer med en stemme pr ubebygd delområde.

Med mindre annet følger av vedtektene, gjelder som årsmøtets beslutning det som

flertallet av stemmene er avgitt for. Blanke stemmer anses som ikke avgitt. Står

stemmene likt, avgjøres saken ved loddtrekning.

Det kreves minst to tredjedeler av de avgitte stemmer i årsmøtet for vedtak om bl a:

a) endring av vedtektene,

b) tiltak som har sammenheng med huseierforeningenes og sameienes

bruksinteresser og som går ut over vanlig forvaltning og vedlikehold, når tiltaket

fører med seg økonomiske ansvar eller utlegg for sameierne på mer enn fem

prosent av de årlige fellesutgiftene

Årsmøtet kan ikke treffe beslutning som er egnet til å gi visse medlemmer eller andre

en urimelig fordel på andre medlemmers bekostning.

Årsmøtet kan ikke treffe avgjørelser som innebærer at det foretas rettslige

disposisjoner over eiendommen driftsforeningen forvalter.

§ 7

Styret

Driftsforeningen skal ha et styre på 3 til 5 styremedlemmer og inntil 2

varamedlemmer som velges av årsmøtet. Styremedlemmer og varamedlemmer har

alle møterett i styremøtene. Styremedlemmene tjenestegjør i to år med mindre en

kortere eller lengre tjenestetid blir bestemt av det årsmøtet som foretar valget.

Varemedlemmer velges for 1 år. Styret skal ha en styreleder som velges særskilt av

årsmøtet.

Ved valgene anses den eller de kandidater som oppnår flest stemmer som valgt, selv

om den enkelte ikke oppnår vanlig flertall av de avgitte stemmer.

Inntil utbyggingen av Obos Fornebu AS’ utbyggingsprosjekter er ferdigstilt, skal en

representant for Obos Fornebu AS være styrets leder

Styret skal sørge for vedlikehold og drift av Fornebu Felles, og ellers sørge for

forvaltningen av driftsforeningens anliggender i samsvar med lov, vedtekter og

vedtak i årsmøtet. Styret kan ansette forretningsfører og andre funksjonærer, gi

instruks for dem, fastsette deres lønn, føre tilsyn med at de oppfyller sine plikter,

samt si dem opp.

Ved utførelsen av sitt oppdrag kan Styret treffe vedtak og sette i gang ethvert tiltak

som ligger innenfor foreningens formål og som ikke etter vedtektene skal vedtas av

årsmøtet.

Styret er vedtaksført når minst 2/3 av styrets medlemmer er til stede. Vedtak treffes

med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet gjelder det som møtelederen har stemt for.

Uansett må minst to styremedlemmer stemme for et vedtak.

Styret skal føre protokoll over sine forhandlinger. Protokollen skal underskrives av

de fremmøtte styremedlemmer.

§ 8

Revisjon

Driftsforeningens revisor skal være statsautorisert. Revisor velges av årsmøtet.

Revisor fungerer inntil årsmøtet velger en ny.

Revisor skal revidere den løpende bokførsel, påse at årsoppgjøret er oversiktlig,

fullstendig og tilstrekkelig spesifisert, at det stemmer med gjeldende lov, vedtektene

og lagets bøker, og at det sammenholdt med årsberetningen gir et riktig uttrykk for

Driftsforeningens stilling og for resultatet av driften i regnskapsåret.

Årsmøtet kan gi revisor pålegg og instrukser med hensyn til revisjonen.

§ 9

Vedlikehold av fellesareal

Fornebu Felles skal holdes forsvarlig ved like. Det skal utarbeides forslag til årlig

vedlikeholdsprogram for fellesarealer, som fremlegges på det ordinære årsmøte

§ 10

Felleskostnader

Driftsforeningen dekker alle kostnader til drift og vedlikehold av Fornebu Felles. Til

dekning av fellesutgiftene betaler hvert medlem en kontingent. Kontingentstørrelsen

for det enkelte medlem fastsettes på grunnlag av antallet boliger i medlemmets

sameier/borettslag.

§ 11

Tvister

Eventuelle tvister skal avgjøres ved de alminnelige domstoler. Medlemmene vedtar

Asker og Bærum tingrett som verneting.